PENGARUH CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY TERHADAP NILAI PERUSAHAAN DENGAN PROFITABILITAS SEBAGAI VARIABEL MODERASI
Studi pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia periode 2015-2017
Abstract
The mechanism to improve the company's image and increase the value of the company is by increasing the forms of accountability that the company does to its environment or better known as Corporate Social Responsibility. In addition, profitability is also still an important concern for companies, so it is necessary to test the effect of Corporate Social Responsibility on Firm Value with profitability as a moderating variable. This research aims to determine the effect of Corporate Social Responsibility on Firm Value through profitability as a moderating variable. This research was conducted at the Bursa Efek Indonesia (BEI), with the research object of manufacturing companies in the period 2015 - 2017. Determination of the sample in this study was carried out by purposive sampling technique, so that obtain a sample of 50 companies. The data analysis technique used is Moderated Regression Analysis (MRA). The test results show that Corporate Social Responsibility has a significant positive effect on firm value. This result shows that the higher level of disclosure CSR made, then the higher of firm value. Profitability is not able to moderate the relations between Corporate Social Responsibility to firm value. Because many manufacturing companies are classified as economic companies, namely companies that have high profits but low budget for implementing CSR. So no matter how high the profitability can not affect the relations between CSR and firm value
References
Bramono, Eduardus. 2008. Tanggung Jawab Sosial dan Profitabilitas Perusahaan. Skripsi. Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
Dianawati, Cici Putri dan Fuadati. 2016. Pengaruh CSR Dan GCG Terhadap Nilai Perusahaan:Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen Vol.5 No. 1.
Handoko, Hani. 2010. Manajemen Personalia & Sumber Daya Manusia. Edisi kedua, BPFE UGM Yogyakarta.
Handriyani, Arik Novia. 2013. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi Vol. 2 No.5.
Latupono, Siti Sapia. 2015. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan :Good Corporate Governance Variabel Moderating. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi Vol. 4 No. 8.
Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Puspaningrum, Yustisia. 2014. Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Kepemilikan
Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderating. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Ramona, Suci. 2017. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Skripsi. Universitas Pasir Pengaraian Rokan Hulu
Ratih, Suklimah dan Yulia Setyarini. 2014. Pengaruh Good Corporate Governance (GCG) Dan Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening Pada Perusahaan Pertambangan Yang Go Public Di BEI. Jurnal Akuntansi Akrual 5 (2) : 115-132. Universitas Widya Kartika Surabaya
Saedah, Zuhro. 2015. Pengaruh CSR Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta
Sartika, Milda Unik, Nungky Viana Feranika dan Koko Denik Wahyudi. 2015. Rasio Aktivitas Yang Mempengaruhi Profitabilitas Perusahaan Pada Sektor Otomotif Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Majalah Ilmu “DIAN ILMU” Vol. 15 No. 1. Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Pembangunan Jember
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung:Alfabeta.
Suryati, Alfonsia Klofilda, Agus Wahyudi Salasa Gama dan Ni Putu Yeni Astiti. 2019. Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nila Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai variabel Moderasi (Studi Empiris pada Perusahaan Pertambangan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia periode 2014-2016). Jurnal Forum Manajemen Vol. 17 No. 2.
Susilowati, Juliya. 2016. Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen Vol. 5.
Wijaya, Mateus. 2017. Pengaruh Penerapan Good Corporate Governance Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan BUMN Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia 2012-2014). JOM Foken Vol. 4 No.1. Universitas Riau Pekanbaru Indonesia.
Yunita, Indah. 2011. Analisis Pengaruh Profitabilitas, Kebijakan Hutang, Kebijakan Deviden, Size, Mekanisme Good Corporate Governance terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur periode 2005-2012. Skripsi. Universitas Diponegoro.