IMPROVING PRIMARY SCHOOL STUDENTS' READING COMPREHENSION ABILITY THROUGH IMPLEMENTING THE SURVEY, QUESTION, READ, RECITE, AND REVIEW (SQ3R) LEARNING MODEL
Abstract
This research aims to improve elementary school students' reading comprehension skills through the application of the Survey, Question, Read, Recite, and Review (SQ3R) learning model. This type of research is Classroom Action Research (PTK) which is carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this research were 30 fifth grade students at SD Dwijendra Denpasar, consisting of 19 male students and 11 female students. Data collection methods use reading comprehension tests, observation, and interviews. The data analysis technique uses Qualitative Descriptive. Based on data analysis from the research results in cycle I, students' reading comprehension ability reached 62.04% with the criteria "fairly good". Continued with the implementation of cycle II, which showed that the results of students' reading comprehension ability reached 75.14% with "good" criteria. It can be seen that there was a significant increase in the average score of students' reading comprehension by 13.01% from cycle I to cycle II. So that the application of the Survey, Question, Read, Recite, and Review (SQ3R) learning model can improve the reading comprehension skills of elementary school students, especially class V students at Dwijendra Elementary School, Denpasar
References
Aminah, S. (2021). Analisis Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (Sq3r) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik (Doctoral Dissertation, Fkip Unpas).
Apriliani, I. N., Hermawan, R., dan Heryanto, D. (2019). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (JPGSD). 4 (2), 273
Citra, Y. Y., Hartati, T., & Rengganis, I. Penerapan Metode Pembelajaran Sq3r Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 148-157.
Habibah, L. C dan Muftiani, A. (2020). Pembelajaran keterampilan membaca pemahaman teks narasi pada peserta didik kelas V SD dengan menggunakan metode SQ3R. Jurnal of Elementary Education.
HAMZAH, N. H. Penerapan Metode Pembelajaran (Sq3r) Survey, Question, Read, Recite, And Review Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Viii.
Hasan, Z. Penerapan Metode Sq3r (Survey, Question, Read, Recite, And Review) Disertai Teknik Membaca Cepat Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Vb Di Sdn 3 Besuki Tahun Pelajaran 2016/2017.
HEBRIYA, B. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Penerapan Metode Sq3r Peserta Didik Kelas V Sdn 2 Bedudu Lampung Barat (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Khuzaimatun, S. (2009). Upaya meningkatkan kemampuan membaca pemahaman dengan metode SQ3R pada siswa kelas X. 3 SMA Negeri 1 Sumberlawang. Surakarta: FKIP Sebelas Maret.
Munaji. (2021). Meningkatkan keterampilan membaca pemahaman melalui metode SQ3R peserta didik kelas V SDN 2 Rampa Kecamatan Pulau Laut Utara Kabupaten Kotabaru. Cendikia: Jurnal Ilmiah Pendidikan. 9 (1), 126-140. https://ejurnal.stkip- ktb.ac.id/index.php/jurnal/article/view/194/151 (diakses tanggal 9 Juni 2021, pukul 10.06 WIB).
Nastiti, D., & Damayanti, S. A. L. (2021). Penggunaan Metode Sq3r Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Diskripsi Pada Peserta Didik Kelas Ix Di Mtsn 1 Lombok Barat Tahun Pelajaran 2020/2021. Joel: Journal of Educational and Language Research, 1(4), 375- 398.
Rahayu, R. B., Istiyati, S., dan Yulianti. (2014). Penggunaan media media audio visual terhadap keterampilan menyimak cerita. Didakti Djiwa Indria. 2 (1). https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3973/2803 (diakses tanggal 9 Juli 2021, pukul 12.37 WIB).
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(2), 85-96.
Selmedani, S., Septiana, V. W., & Lasari, Y. L. (2021). Penggunaan Model Sq3r Untuk Meningkatan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik Kelas Iv Sd. Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat, 4(1).
Sintawati, A. (2016). Pengaruh metode SQ3R (Survey, Question, Read, Resite, Review) terhadap keterampilan membaca pemahaman peserta didik kelas IV SDN Gugus Jendral Sudirman. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Siti, K. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Minat Baca Siswa Dengan Metode Sq3r (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas Viii C Smp Negeri 1 Ngawen Kabupaten Gunungkidul) (Doctoral dissertation, Universitas Widya Dharma)
USAID.2014. Buku Sumber untuk Dosen LPTK: Pembelajaran Literasi Kelas Awal di LPTK. Jakarta:USAID.
Winaya, I Made Astra, N. K. K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SD N. 2 Melinggih Kelod. Widya Accarya, 10(Vol 10 No 2 (2019): Widya Accarya). https://doi.org/https://doi.org/10.46650/wa.10.2 .770.%25p
Winaya, I. M. A. (2020). Pengembangan NilaiNilai Karakter Anak Pada Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pademi Covid-19 Dengan Berbantu Lembar Keja Siswa Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(1), 35– 46. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jpku. v8i3.28612
Winaya, I. M. A. dkk. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif dengan Konsep Tri Hita Karana untuk Pembelajaran Tematik di SD Kelas III Gugus 6 Kecamatan Abiansemal, Badung, Bali. Widya Accarya, 9(Vol 9 No 2 (2018):Widya Accarya), 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.46650/wa.9.2. 657.%25p
Yesika, D. H., Pribowo, F. S. P., & Afiani, K. D. A. (2020). Analisis Model Pembelajaran SQ3R Dalam Meningkatkan Membaca Pemahaman Siswa SD. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 46.